Good Photo to fotografia i wszystko co z nią związane. Good Photo to warsztaty, szkolenia, foto-ekspedycje, konkursy, czasopismo, galeria i wiele, wiele więcej.
Jeżeli tutaj jesteś znaczy to, że fotografia nie jest Ci obojętna!!! Zapraszamy na nową stroną Good Photo.

FOTOGRAFIA dla początkujących cz. II

Fotografia rządzi się kilkoma zasadami i gdy kierujesz się nimi możesz być pewien wykonania dobrego obrazu. Jedną z nich jest kadrowanie czyli zarejestrowanie fragmentu otaczającego nas świata, za pomocą aparatu fotograficznego na błonie filmowej lub karcie pamięci.

Istnieją trzy rodzaje kadru:


• Poziomy prostokątny
• Pionowy prostokątny
• Kwadratowy


Wybór odpowiedniego zależy od fotografowanego obiektu oraz ogólnej koncepcji fotografii, i tak dla wszystkich motywów z przewagą linii pionowych np. wysokich budynków, kwiatów na długiej łodydze czy większości portretów wybierzemy kadr pionowy, a dla tych z przewagą linii poziomych np. krajobraz, najlepszym będzie poziomy, prostokątny. Kadr kwadratowy uważa się za neutralny czy inaczej zrównoważony, jest najbardziej bezpiecznym kadrem przy centralnej kompozycji obrazu.


Czym jest kompozycja obrazu?


Nazywamy nią rozłożenie (rozplanowanie) fotografowanych obiektów w kadrze. Obiekty te, to motyw główny oraz motywy pośrednie. Ich rozplanowanie i pokazanie znacząco wpływa na to, jak wizualnie odbierzemy obraz, podkreśla również przekaz fotografii.

Tworzony obraz powinien być efektem wcześniej przemyślanej koncepcji. Starajmy się aby wszystkie elementy zdjęcia i jego wygląd powstał najpierw w naszej wyobraźni, zanim wciśniemy przycisk zwalniający migawkę. Źle skomponowany kadr pomimo atrakcyjności fotografowanego obiektu może okazać się nieciekawy dla widza.

Do prawidłowej kompozycji obrazu służą nam tzw. mocne punkty obrazu. Istnieją trzy podziały w celu ich wytyczenia:


• Pierwszy zakłada przecięcie obrazu czterema liniami, dwiema pionowymi i dwiema poziomymi. Zdjęcie mamy podzielone na trzy równe części zarówno w pionie jak i w poziomie.

podst fot cz2 4



• Drugi, tzw. podział złoty przewiduje podobnie jak poprzednio również cztery linie z tym, że odcinki podziału nie są równe.

podst fot cz2 4


• Trzeci sposób polega na podziale prostokątnego kadru przekątną i poprowadzeniu od niej dwóch prostych prostopadłych do pozostałych wierzchołków.


podst fot cz2 5



Miejsca zaznaczone czerwonymi kropkami obrazują mocne punkty obrazu czyli motywy główne, które staramy się wyostrzyć w naszym obrazie by podkreślić temat.


Jeśli podczas komponowania naszego zdjęcia główny fotografowany obiekt ulokujemy w okolicach jednego z tych punktów, będziemy mieli pewność, że wzrok oglądających padnie na wybrany przez nas główny motyw - temat zdjęcia. Musimy jednak pamiętać, że najlepiej wykorzystywać tylko jeden punkt. Większa ilość sprawi, że oglądający będą błądzić wzrokiem od jednego miejsca do drugiego a główny motyw będzie dzielił pole z innymi równie wyostrzonymi elementami.

Jak już wspominałam - zdjęcie to nie tylko motyw główny, ale cała gama motywów pośrednich, które tworzą kompozycyjną całość. Sposób, w jaki przedstawimy fotografowany temat zależy od wielu czynników. Inaczej będziemy myśleć o kadrze martwej natury, portretu a inaczej krajobrazu. Komponując obraz często posługujemy się naturalnymi liniami poziomymi lub pionowymi zapisanymi w fotografowanej scenie, a ich wybór zależy od tematu i wizji autora, np. dla krajobrazu wykorzystamy linie poziome do rozmieszczenia poszczególnych planów. Przewaga linii pionowych zdecyduje o wyborze kadru w pionie. Kompozycja po przekątnej daje nam pewność, że umieścimy elementy w mocnych punktach obrazu zlokalizowanych właśnie na przekątnej. Fotografie takie charakteryzują się też większą dynamiką obrazu.

Kompozycja centralna nazywana złotym środkiem, która często odbierana jest za niepoprawną wcale taką nie musi być. Wszystko jest kwestią pewnego wyczucia i świadomości fotografa nad efektem swojej pracy (to autor musi panować nad sprzętem i zdjęciem, a nie odwrotnie).

Umieszczanie mocnego punktu w środku złą sławę pozyskało trochę dzięki fotografii cyfrowej, kiedy ta stała się dostępna dla wszystkich. Proponowane w kompaktach centralne systemy pomiaru ostrości sprzyjały tworzeniu tego rodzaju ujęć.

Złoty środek najlepiej stosować dla kompozycji w których linie kadru zbiegają się do środka np. długie korytarze, tunele itd., wzrok oglądającego jest wtedy prowadzony w głąb oglądanego obrazu oraz dla kompozycji zachowujących symetrię.

W wielu wypadkach idealnym rozwiązaniem jest zamknięcie centralnej kompozycji w kwadratowym kadrze, ponieważ dla niego właśnie naturalny mocny punkt wypada w środku kadru.

Komponujcie swoje kadry zgodnie ze wskazówkami a wasze zdjęcia nabiorą wyrazu.

W kolejnej części opowiem o planowaniu i funkcji planowania zdjęć.

podst fot cz2 3

Trzeci sposób ułożenia kompozycji.

 

autor: Wioletta Pietrucha

https://wiolettapietrucha.wordpress.com

https://www.facebook.com/wiolettapietrucha.fotografia

Klienci

  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 2
  • 7
  • 21
  • muz pilsudskiego

Partnerzy

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 6
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16.jpg

Wspieramy

  • 1
  • 2
  • 8
  • 3
  • Fotomiastikon

DOTACJE NA INNOWACJĘ


WDROŻENIE PLANU ROZWOJU EKSPORTU DLA USŁUG FIRMY GOOD PHOTO SP. Z O.O.

Nazwa Beneficjenta: Good - Photo Spółka cywilna
Wartość projektu netto: 399 570,00 PLN
Udział Unii Europejskiej: 199 785,00 PLN
Okres realizacji: 01.01.2013 – 31.12.2014
INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ
Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO