Good Photo to fotografia i wszystko co z nią związane. Good Photo to warsztaty, szkolenia, foto-ekspedycje, konkursy, czasopismo, galeria i wiele, wiele więcej.
Jeżeli tutaj jesteś znaczy to, że fotografia nie jest Ci obojętna!!! Zapraszamy na nową stroną Good Photo.

FOTOGRAFIA dla początkujących cz. III GŁĘBIA OSTROŚCI

Głębia ostrości to zdolność oddawania na zdjęciu ostrych elementów położonych w różnych odległościach poprzez stosowanie odpowiednich obiektywów.

Dzięki głębi ostrości możemy uchwycić i uwydatnić to na czym nam zależy poprzez schowanie innych elementów fotografii znajdujących się w polu widzenia obiektywu.

1 art3

 

Fot. Wioletta Pietrucha. Mała głębia ostrości.

Znajomość posługiwania się głębią ostrości i stosowania przesłony do jej uzyskiwania powoduje, że zdjęcie jest atrakcyjniejsze i daje nam spore możliwość i w kreowaniu obrazu, który chcemy pokazać.

Zależy ona od trzech czynników: ogniskowej obiektywu, wielkości przysłony oraz odległości od fotografowanego obiektu.

Im dłuższa ogniskowa obiektywu, tym mniejsza głębia ostrości. Każdy obiektyw fotograficzny to nic więcej jak zespół soczewek skupiających światło. Ma więc swoją ogniskową, która w zależności od fizycznych rozmiarów matrycy daje określone pole widzenia.

2 art 3Przykłady ogniskowej (zakresu widzenia obiektywu)

 

Film małoobrazkowy (klatka zdjęciowa 24×36 mm) był przez wiele lat najpopularniejszym materiałem fotograficznym. Standardowy obiektyw dla tego formatu ma ogniskową 50 mm. Wszystkie krótsze są szerokokątne, dłuższe to teleobiektywy.

Im krótsza ogniskowa, tym większa głębia ostrości i na odwrót – im dłuższa ogniskowa tym mniejsza głębia ostrości. Lustrzanki cyfrowe z matrycą APS-C (ok. 22×15 mm) dają więcej głębi ostrości przy takim samym kącie widzenia – pamiętamy o stosowaniu przelicznika 1,5× lub 1,6×.

Kolejnym parametrem wpływającym na głębię ostrości jest wielkość otworu względnego obiektywu - przysłony (np. f/2.8 – f/4 – f/5.6), im wyższa jest liczba, tym większa głębia ostrości.

Trzecim czynnikiem wpływającym na głębię ostrości jest odległość od fotografowanego obiektu. Im bliżej, tym mniejszy zakres ostrości na zdjęciu. Najlepiej znają i wykorzystują tą sytuację miłośnicy makrofotografii – zbliżając się do fotografowanych owadów, otrzymują głębię ostrości na poziomie ułamków milimetra. Jeśli nie można zrobić czyjegoś portretu za pomocą ogniskowej portretowej, bo tło jest zbyt ostre, warto zbliżyć się do fotografowanej osoby (nawet kosztem skrócenia ogniskowej). Efekt rozmycia tła nasila się bowiem po zbliżeniu o każdy centymetr.

Jednak nie każdy aparat pozwala na regulację głębi ostrości. Posiadacze kompaktów wyposażonych jedynie w tryby automatyczne niestety nie będą mieli żadnego wpływu na głębię. Dlatego, musimy mieć możliwość samodzielnego ustawienia konkretnej przysłony – czy to w trybie manualnym, czy też w preselekcji przysłony.

Głębia ostrości jest ważnym elementem budowania fotografii. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy ze wszystkich stron otaczają nas super ostre zdjęcia, warto pomyśleć, w jaki sposób ograniczenie głębi ostrości wpływa na artystyczny wyraz zdjęć. Wyizolowanie ostrego obiektu skupia na nim uwagę widza. Klasycznym tego przykładem są portrety robione za pomocą długich teleobiektywów. Ostra twarz na nieostrym tle to fotografia, która zawsze będzie dobrze świadczyć o jej autorze. Jeśli jednak mamy już sprzęt, który umożliwia uzyskanie niewielkiej głębi ostrości, warto pójść jeszcze dalej. Jasne portretowe teleobiektywy pozwalają na otrzymanie głębi ostrości obejmującej jedynie mały fragment twarzy – np. jedno oko lub pojedynczy kosmyk włosów.

3 art3Fot. Wioletta Pietrucha. Głębia ostrości.

Ograniczenie głębi ostrości pozwala uratować zdjęcia, które bez tego zabiegu byłyby do niczego. Jeśli tłem dla ważnego motywu są rzeczy, na których nam nie zależy, warto z nich zrezygnować.

Jak widać, głębia ostrości jest ważnym czynnikiem budowania artystycznego wyrazu fotografii. Kiedy już przejdziemy etap zadowolenia ze zdjęć ostrych na całej powierzchni, warto pomyśleć o zwiększeniu repertuaru. To właśnie stosowanie ograniczonej głębi ostrości jest jednym z czynników, który odróżnia zupełnych amatorów od fotografów świadomych tego, co robią. 

 

autor: Wioletta Pietrucha

www.wiolettapietrucha.wordpress.com

www.facebook.com/wiolettapietrucha.fotografia

Klienci

  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 2
  • 7
  • 21
  • muz pilsudskiego

Partnerzy

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 6
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16.jpg

Wspieramy

  • 1
  • 2
  • 8
  • 3
  • Fotomiastikon

DOTACJE NA INNOWACJĘ


WDROŻENIE PLANU ROZWOJU EKSPORTU DLA USŁUG FIRMY GOOD PHOTO SP. Z O.O.

Nazwa Beneficjenta: Good - Photo Spółka cywilna
Wartość projektu netto: 399 570,00 PLN
Udział Unii Europejskiej: 199 785,00 PLN
Okres realizacji: 01.01.2013 – 31.12.2014
INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ
Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO